Får du stress af andestegen? prøv at langtidsstege din and


Andestegen kan nemt blive temmelig stressende for Rumpenissen, derfor har jeg i mange år langtidsstegt min and, det er så meget skønner at ikke skulle tænke på andestegning, hverken Mortensaften eller Juleaften, jeg steger nemlig min and dagen før, så det er kun kogte hvide kartofler, brunede kartofler, brun sovs og rødkål, som jeg skal ”stresse” over på selve dagen. Ja det skal det bare være helt traditionelt.

Langtidsstegt and (4-6 personer)

1 and 3200 – 3400 gram
2-4 syrlige æbler
en håndfuld svesker
Salt
vand

Er din and frossen, så skal du huske at tag den ud af fryseren 2-3 dage før du skal bruge den, og læg den i køleskabet til optøning.

Når du er klar til at smide anden i ovnen, skal du lige rense den efter, tage posen med indmad ud, og kigge den efter, inden du begynder at fylde anden med de skrællede æbler og svesker, jeg plejer at drysse lidt salt på æbler og svesker inden jeg putter dem ind i anden.

Når du synes der er nok fyld i anden ligger du den på en rist over en bradepande, og hæld sådan ca. 1 liter vand i bradepanden, så der ikke bliver for tørt inde i ovnen når anden steger.

Stil anden i ovnen ved 160 grader i 4 timer, og væd den med væsken fra bradepanden med en ske ca. hver halve time hvis du har tid til det.

Har du har mere tid til at stege din and, så kan du stege den i 8 timer ved 100 grader, og den sidste time ved 160, eventuelt med lidt grill til sidst for at få skindet sprødt.

Sådan ca. en halv time før anden er færdig tager du hele molevitten ud af ovnen, og hælder væden og fedtet fra bradepanden i en skål eller anden beholder og stiller anden i ovnen igen. Når anden er helt færdig skal du lige lade den hvile en 10 – 15 minutters tid, inden du klipper den ud i stykker.

Alt det du hældte fra bradepanden, bruger du efter behag til en lækker brun sovs, men husk at gem lidt af fedtet, til at bruge når du skal varme anden.

Hvis du har lyst til at prøve en opskrift som ikke er helt traditionelt, så synes jeg du skal prøve denne opskrift  And med vindruer og rosmarin – Langtidsstegt

One thought on “Får du stress af andestegen? prøv at langtidsstege din and

Skriv et svar

