Julekort traditionen


 Gammelt dansk julekort.

Gammelt dansk julekort.

Jeg har altid synes at det er en skøn og hjertevarmende tanke at sende et julekort til dem som man holder af, og jeg har sendt julekort år efter år, og jeg har glædet mig over de julekort som er kommet i min postkasse.


Julekort traditionen er en skøn gammel skik, og den stammer fra England hvor Sir Henry Cole i 1843 fik ideen at fortrykke kortene, så man bare skulle tilføje modtagerens navn og sin egen signatur.

Det første julekort i Danmark kom fra Tyskland, og blev sendt i 1870’erne, og i 1880’erne blev der fremstillet danske julekort, men nisser på, de blev hurtigt populærere, og i kølvandet på julekortene kom andre lykønskningskort.

Når vi snakker julekort, så kommer vi ikke uden om julemærket, som blev opfundet i 1904 af den danske postmester Einer Holbøll.

Jeg synes det er synd at de traditionelle julekort skal konkurrerer med e-julekortene, som bliver sendt via internettet, jeg ved godt det er ”nemmere” og billigere at sende en e-mail med julehilsnerne, men et eller andet sted synes jeg også at det er mere upersonligt, også selv om der er indsat et julebillede af familien, jeg synes altså det er mere personligt med et julekort skrevet i hånden, kald mig bare gammeldags, men jeg synes altså det er en hjertevarm tradition at sende et håndskrevet julekort.

Her er lidt inspiration til teksten på årets julekort.

3 små julerim til julekortet
Lidt flere juledigt julekortet

og selvfølgelig skal vi ikke glemme at sende et brev til Julemanden

tusind tak fordi du læse med, en lille kommentar eller et klik på “Like” vil bringe et smil frem hos mig.

7 thoughts on “Julekort traditionen

  1. Åh jeg sender også rigtige julekort ud hvert år. Det er så hyggeligt, både at skrive dem og modtage dem.

  2. Pingback: 3 små julerim til julekortet | Rumpenissen

  3. Pingback: Lidt julerim og remser til Julekortet | Rumpenissen

  4. Pingback: Juledigte til Julekortet | Rumpenissen

  5. Pingback: Mindeværdige juletraditioner mange år fremover. | Rumpenissen

Skriv et svar

