16. december – Klejner


Klejner hører helt klart julen til her hos mig, og jeg bruger den opskrift som jeg har arvet fra min mor, hver år til at koge mine klejner efter, jeg håber at du synes lige så godt om klejnerne som mig, og det vil gælde mig at hører hvad du synes.

Du skal bruge:

500 g mel
125 g margarine
100 g sukker
1 dl mælk
2 æg
1 tsk bagepulver
½ tsk hjortetaksalt
1 tsk kardemomme
500 g palmin eller rafinol – til kogning

Sådan gør du:

Bland mel og bagepulver
smuler margarinen deri
Bland kardemomme i
Pisk æg og sukker godt sammen
Bland det i melet sammen med mælken og ælt dejen til den er ensartet
lad dejen hvile mindst en 1 time, jo længer jo bedre.
rul dejen ud, og skær med en klejnespore.
vrid klejnerne: stik spidsen gennem hullet, og træk den ud på den anden side.
kog klejnerne gyldne 3 -4 stykker af gangen i den varme palmin
afdryp klejnerne på et stykke fedsugende papir.

Tak for du læste med Hilsen 

Skriv et svar

