Sød kartoffel ranke – ide til altankassen


billedet er fra pinterest

jeg var ude og rydde lidt på min altan, og mens jeg sad og fik varmen igen, sad jeg og søgte på nettet, for at læse lidt om andres erfaringer med blomster og planter på altanen og i krukker. Og jeg faldt over et billede at en altankasse med sweet potato vine – altså en sød kartoffel ranke.

jeg må indrømme jeg blev lidt forelsket i de frodige altankasser, og bestemt mig så for at finde ud af hvad det var for en plante, denne sweet potato vine, og til min overraskelse var den en sød kartoffel.

Lidt mere research, fortalte mig at sød kartoffel ikke er en kartoffel men tilhører, snerlefamilien og jeg er næsten sikker på at det er derfor at man kan få disse frodige altankasser ved at plante sød kartoffel i dem.

Undervej fandt jeg ud af at sød kartoffel ranken også bliver brugt som stueplante, og at det skulle være rimeligt nemt at få sådan en skønhed til at vokse.

Det man gør, er at stikke tandstikker rund i den søde kartoffel, og sætte over et glas, med den ene ende i vand, og så venter man bare, på at den søde kartoffel, skal sætte rod og skud. Og når tid er så kan man plante den i jord, og ende forhåbentligt med en plante som ser ud som på disse billeder.

billedet er fra pinterest

 

Den søde kartoffel ranke kan ikke tåle frost, men den kan godt overvinter hvis du har plads til tage krukken indendørs når frosten sætter ind.

Den søde kartoffel ranke skal vandes som en stueplante når den er plantet i jorder, altså den skal vandes og gødes jævnt, ganske som andre planter.

Tak fordi du læste med hilsen

8 thoughts on “Sød kartoffel ranke – ide til altankassen

  1. Jeg er nu i gang med, at planlægge hvordan jeg for denne integreret i mine planter derhjemme. Jeg har dog nogle spørgsmål, som jeg ikke lige kan finde.

    Hvor meget vand skal denne have/hvor tit?
    Kan den tåle frost eller skal den ind til vinter?

    Ved du noget af dette, så fortæl endelig. Jeg er så spændt på dette projekt 😀

  2. Den søde kartoffel ranke kan ikke tåle frost, men den kan godt overvinter hvis du har plads til tage krukken indendørs når frosten sætter ind.
    Den søde kartoffel ranke skal vandes som en stueplante når den er plantet i jorder, altså den skal vandes og gødes jævnt, ganske som andre planter.

Skriv et svar

